Konstrukcije sa have/get



Tema današnjeg posta su dve interesantne (i često zbunjujuće za razumevanje i prevod) pasivno-uzročne konstrukcije koje se prave pomoću glagola have, odnosno get. Sledeći post biće posvećen ostalim tzv. causative verbs, kao što su glagoli "let" i "make".

Konstrukcija "have + object  + past participle" generalno se koristi onda kada se govori o (profesionalnim) uslugama koje se pružaju korisnicima, odnosno "mušterijama". Upotrebićemo je u slučaju kada je neko za nas nešto uradio, tj. onda kada nešto nismo sami za sebe (ili sebi) učinili. Uočite razliku:

I had my hair cut on Monday. (Predpostavlja se da je to frizer uradio za mene.)
I cut my hair this morning. (Ja sam sam sebi "sredio" frizuru).

I'm going to have my flat painted. (To će se desiti nakon što pitam nekoga da mi okreči stan.)
I'm going to paint my flat. (Okrečiću sam svoj stan.)

Ovo sve, naravno, ne treba mešati sa have/has + past participle (to je Present Perfect Tense) niti sa had + past participle (Past Perfect Tense), budući da u ovoj konstrukciji glagol "have" nema ulogu pomoćnog glagola, već glavnog i upotrebljava se kao i svi drugi glagoli (dakle, slobodno se "šeta" po vremenima):

I'd like to have my photo taken.
Could you have this dress cleaned?
When are you having the application installed?
Have you ever had your body tattooed?

Konstrukcija može imati i nekauzalno značenje i tada se upotrebljava da se označi da je neko doživeo nešto neprijatno, pri čemu subjekat rečenice nije sam lično inicirao tu neprijatnost:

I had my bike stolen. (Bicikl mi je ukraden.)
She had her arm broken in a car accident. (Ruka joj je polomljena u automobilskoj nesreći).

Izvor: ESL.Library

Istog značenja i upotrebe je i konstrukcija "get + object + past participle", jedino što je ona manje formalna:

They finally got the computer serviced.
I got my appendix removed last year.

Na srpski jezik ih je najbolje, tamo gde je to moguće, prevoditi aktivnim rečenicama.

Za sve informacije o online časovima engleskog jezika, možete se obratiti u inbox-u ili putem adrese biblion07@yahoo.com (takođe i kontakt adresa za Skype).










Коментари

Популарни постови са овог блога

Horoskopski znaci na četiri jezika

Nazivi meseci u godini, dana u nedelji i godišnjih doba na srpskom, engleskom, nemačkom i latinskom jeziku

Infinitiv i gerund u engleskom jeziku II